Wednesday, April 7, 2010

makanan untuk otak

memang dah lama nak cari info pasal brain food ni. Sebab kalau boleh nak bagi cukup nutrition untuk anak2. yelah diorang masih kecik.. banyak nutrition yang kena ambil. So saya pun survey2 dapatlah info yang boleh kita kongsi bersama. Tak ingat dari blog mana saya amik info ni...

1. salmon
Ikan berlemak seperti salmon kaya dengan omega3-DHA dan EPA yang sememangnya penting untuk perkembangan dan pertumbuhan fungsi otak. Ada kajian mengatakan walaupun tuna juga mempunyai Omega 3 tapi khasiatnya tak boleh melawan ikan salmon.

2. Telur
Sumber protein yang termurah.bahagian kuning telur kaya dengan kandungan kolina. yang dapat membantu perkembangan memori dan daya ingatan.

3. kacang tanah
merupakan salah satu sumber vitamin E.Vitamin ini merupakan antioksidan yang dapat melindungi membran-membran sel saraf.

4. Gandum
mengandungi vitamin B yang berfungsi memelihara kesihatan sistem saraf

5. Oat/Oatmeal
Sumber vitamin B, Vitamin E dan potasium

6. Berry(cherry/ strawberry/ blueberry dan blackberry)
semakin kuat warna semakin banyak nutrisi. mengandungi antioksidan kadar tinggi khususnya vitamin C dan dapat mencegah dari penyakit cancer. Biji dari buah berry ini mengandungi omega 3.

7. kekacang
Kaya dengan kandungan serat, vitamin dan mineral

8. Sayuran berwarna
tomato, labu, bayam adalah sayuran yang kaya dengan nutrisi dan sumber antioksidan yang akan membuat sel2 otak kuat dan sihat.

9. Susu dan Yogurt
Makanan ari produk susu mengandungi protein dan vitamin B yang tinggi. Dua nutrisi ini penting bagi pertumbuhan otak, neurotransmitter dan enzim.

10. Daging lembu tanpa lemak
Mengandungi mineral yang dapat membantu memelihara daya ingatan..

Hopefully ini boleh jadi panduan dalam kita menyediakan menu sekeluarga..

No comments:

Post a Comment