Sunday, August 28, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI


Di kesempatan ini saya ingin mengambil peluang untuk mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Mohon diampunkan kesalahan samada yang sengaja atau yang tidak disengajakan.

Tahun ni beraya di Kuching Sarawak. Semasa menaip ni pun masih kat office settlekan kerja-kerja sebelum bercuti raya. Alhamdulilah persiapan berjalan lancar. Semalam dah start mengemas. Hari ni masih berbaki kerja yang perlu dibereskan.

Anak-anak semakin excited menunggu ketibaan Aidilfitri terutama Kakak. Asyik menghitung dan membilang hari. Qaisara, sedang kita mengemas asyik tanya je, Kita nak raya ke? Baru nak kenal erti hari raya. Qaisara ada improvement Ramadhan ni. Dia dah tak hisap puting lagi. Sendiri yang stop.. dia takut nanti gigi jongket kalau puting dan cakap mulut dia harum tak busuk sebab dah berhenti hisap puting.

Hubby hari ni masih kerja lagi. Esok baru off satu hari. Lepas tu kerja sampai weekend ni. Pagi tadi call mak kat JB. Mak kata sedih sebab aku tak balik raya. Insyaallah kalau dipanjangkan umur dan sihat turn beraya di JB tahun depan. Lagipun next two weeks akan jumpa lagi di penang-langkawi (cuti-cuti malaysia). Lagipun hari tu dah sambut ramadhan sama-sama. Dah jadi kebiasaan kalau aku tak balik jb dan ada rezeki mesti akan bawak mak datang berpuasa di Kuching. Cuma kali ni adik-adik ada sama kecuali aus yang dah start kelas.

Office semakin sunyi semua orang yang bercuti dah sampai di kampung halaman msing-masing. Nak kata perasaan? rasanya dah start seronok sebab suasana raya disini meriah. Malam tadi meronda di kampung (Satok) tengok pesta bertuntung. Meriah dengan lampu dan kreativiti orang disitu. malam ni mesti hubby nak main mercun merdeka kata dia. Anak-anak dah tuntut nak main bunga api. Malam ni nak pasang pelita lagi...

Esok lepas hubby sembahyang raya akan mula ziarah sanak saudara. Dalam kepala dah ada destinasi yang nak dituju. Semalam Abg eng hantar bunga hidup yang dah digubah. Cantik... yang paling aku suka bunga lily. Cantik dan wangi. Suka...

Menu rancangan esok? roti canai dan kari ayam. Simple tak? menu raya ke? sebabnya raya pertama memang akan makan kat umah mak sedara. Second day raya baru buat open house kat umah mak. So upacara masak-memasak akan bermula malam esok.Menu? nasi minyak, ayam masak merah, daging bistik, kuah dalca, satay, lemang dll.

Cerita pasal lemang, kat sini semacam kemestian. Hubby mesti akan mencari lemang setiap kali raya. Dia dah oder 5 kayu untuk raya. Satay pun dah oder 300 cucuk.

Apa yang bezanya raya kali ni. Ha3 Tukar tayar dengan Rim kete baru.. baru ok sikit rasanya driving. Kete dah basuh semalam. hubby dah lap semua seat. Pagi ni pergi kerja hujan. kurangla kilatnye..

Apa pun saya nak ucapkan Selamat Hari raya... Actually hari ni aku dah raya...kwang2...

No comments:

Post a Comment